Finanční gramotnost na školách

Finanční gramotnost na školách

Rodinný rozpočet (kam řadíme i výši platu či mzdy rodičů) je většinou dětem do poměrně vysokého věku zatajován, nebo se o něm minimálně nemluví. Pokud děti nezačnou navštěvovat střední školu se zaměřením na obchod, finance a hospodářství, zřejmě jim pojmy jako úvěr, půjčka, hypotéka či provize zůstanou nedefinovány až do chvíle, kdy jim bude dvacet let a budou si chtít najít svůj první byt. Tento systém českého školství jednoduše nepřipravuje mladé studenty na praktické myšlení v oblasti financí. Problém si řada škol uvědomila a začala na žácích zkoušet předmět s názvem finanční gramotnost. Pokud ho na takové škole někdo vyučuje, je to většinou buď matematik nebo pedagog, který má v tomto tématu přehled. Škola většinou na tyto předměty ,,navíc“ dostává dotace od státu. Proto se do projektu zapojuje čím dál tím víc škol.

otevřená pokladnička
Co se děti naučí?

Děti se naučí základním pojmům, něco málo si řeknou i o historii samotných peněz. Zmínka bude o barteru a také o tom, jak se například orientovat v nabídce bytů na internetu. Tento předmět většinu dětí pak dělí na dvě poloviny. Na ty, kteří se o finance zajímají a které to jednoduše zajímá, protože vědí, že se jim to bude rozhodně do budoucna hodit. A pak jsou tu takové děti, které si pod pojmem finance představí druhou matematiku a na předmět začnou již od začátku chodit s obrovskou averzí. Pro druhou skupinu dětí se školy snaží vytvořit zábavnou formu edukace finanční gramotnosti. Jsou to hry, kde student musí pracovat s penězi, nebo se pořádají projektové dny na téma finance, kde děti mohou prezentovat i své podnikatelské záměry.

počítání zisku a ztráty
Děti jsou naše budoucnost.

Je to tak, proto bychom do jejich vzdělání měli vkládat co nejvíce. Zajisté bychom měli vzdělávat i pedagogy, kteří by byli ochotni tento nový předmět na českých základních či středních školách vyučovat. Rozhodně z každého dítěte nevychováme ekonoma, ale měli bychom se snažit, aby po opuštění základních či středních škol měli určité vzdělání v oblasti účetnictví nebo financí obecně. Přesně proto, že rodiče mluvení o výdajích či příjmech nepovažují za nějak zvláště důležité. Jednoduše tato úloha zbude na české školství.

Previous post Dejte si do těla: zkuste crossfit
Next post Inkluze, inkluze, inkluze!